← Terug naar overzicht

Accelereren: 4 tips voor snelle groei

Of je nu starter bent of ervaren ondernemer, je bedrijf laten groeien vraagt om een creatieve aanpak. En dat is soms best lastig. Daarom geven we je vier tips die je op weg helpen jouw onderneming te laten groeien.

 


Tip 1. Kijk buiten je eigen netwerk

Eén dingen hebben snelle groeiers gemeen: ze beschikken over het juiste netwerk. Het is ook een van de redenen waarom er de afgelopen jaren vele acceleratorprogramma’s zijn ontstaan. Het juiste netwerk betekende voorheen vooral goede banden binnen de eigen keten. Tegenwoordig zien we echter dat groeiers – of innovators – vooral stappen maken door met partijen buiten de keten samen te werken. Zoek bijvoorbeeld eens naar bedrijven zijn die met gelijke vraagstukken spelen, maar in een andere branche.

Tip 2. Valideer je plannen
Wilde ideeën zijn goed om tot nieuwe inzichten te komen, maar check je plannen vooral doorgaand op hun toekomstbestendigheid. Doe dat zonder lange plannen te schrijven, maar door direct te beginnen. Direct verkopen is de beste proof of concept. Wanneer je van plan bent een nieuw product te ontwikkelen en daarvoor de interesse van de markt wilt peilen, is het voorgaande natuurlijk nog een stap te ver. In dat geval is het wel goed om te achterhalen of mensen er ook daadwerkelijk voor willen betalen. Rationeel inzicht hebben in de haalbaarheid van plannen, scheelt een flinke investering.

Tip 3. Laat je coachen
Coaches of mentoren zijn handig bij vraagstukken waar je maar mee blijft worstelen. Om een nieuw idee op de juiste wijze naar de markt te krijgen bijvoorbeeld, of om je productassortiment op een kansrijke manier te vergroten. En wees je ervan bewust dat het contact met een coach geen zware, formele aangelegenheid hoeft te zijn. Integendeel.

Tip 4. Stel omzetverhogings-uren in
Het is op het eerste gezicht erg eenvoudig advies waar we tegenaan liepen: besteed de eerste twee uren van je werkdag alleen aan activiteiten die de omzet verhogen. Dat hoeft geen directe omzetverhoging te zijn, maar moet er op lange termijn wel aan bijdragen. Eenvoudig? Wie zijn immer vooruitschuivende plannen om meer klanten of partners te benaderen in gedachte neemt, weet van niet. Je hoeft ook niet de enige te zijn in je bedrijf die dit doet. Vraag verschillende sleutelfiguren in de organisatie hetzelfde te doen.

Meer groeitips? Kijk het webinar ‘Lessen van Startupbootcamp door Ruud Hendriks‘ terug!

Webinars

Thema's

Ontvang de nieuwsbrief