← Terug naar overzicht

Ondernemer van de week: Wietske Mous

Door de juiste mensen om zich heen te verzamelen, heeft ondernemer Wietske Mous sterke ondernemingen opgezet. Sinds vorig jaar is Wietske weer met een nieuwe onderneming bezig. Samen met haar 4 partners heeft ze het mobiele marketing bureau Pepper’s Ghost opgericht, waarmee ze voor hun klanten Augmented Reality als marketing middel inzetten.  

Hoe ben jij met Pepper’s Ghost begonnen?
Met mijn huidige zakenpartner Redouan was ik voor een project in Londen. Hij had gelezen over het bedrijf Blippar en had een afspraak geregeld. Blippar is een Augmented Reality app die (live) beelden herkent en daar een virtuele laag over legt. Deze 2- of zelfs 3D laag geeft je de mogelijkheid een interactieve wereld achter deze beelden te openen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan advertenties, abri’s, verpakkingen, maar ook aan bankbiljetten of zelfs een auto. Op weg naar huis vroeg hij of ik interesse had om te kijken of we deze techniek ook in Nederland weg konden zetten. Zo zijn we Pepper’s Ghost begonnen.

Je hebt het over Augmented Reality. Wat is augmented reality en hoe kunnen ondernemers van Yellow Walnut het toepassen?
Augmented Reality (AR) is een verzamelterm voor alle technologie waarbij de realiteit en de virtuele wereld met elkaar gecombineerd worden. Peppers Ghost zet AR in als marketing middel en voegt een interactieve beleving toe aan de uitingen van merken en organisaties. Dat kan van alles zijn. Een spelletje op een verpakking, een winactie op een folder of een visitekaartje dat tot leven komt.

Wat is de mooiste ervaring die jij hebt meegemaakt als ondernemer?
Ik weet niet of er 1 specifiek moment is. Alles is leuk aan ondernemen. Onze eerste Nederlandse campagne die live ging was zenuwslopend maar tegelijkertijd ook iets waar ik heel trots op was. Een eigen bedrijf bedenken en opzetten geeft zoveel voldoening. Geld is daarbij geen drijfveer voor mij, succes wel.

Wat is de grootste fout die je hebt gemaakt als ondernemer?
Echt grote fouten heb ik geloof ik nog niet gemaakt. Ik doe heel veel op intuїtie en die laat me maar zelden in de steek. Wel waren we een jaar te vroeg met onze techniek. We hadden verwacht dat Augmented Reality al massaal zou worden omarmd in 2012, maar zien dat de adverteerders nu pas de meerwaarde ervan gaan inzien.

Waar sta je over 5 jaar?
Dan heb ik mijn ervaring die ik heb opgedaan in mijn werk als fondsenwerver gecombineerd met de mobiele technieken waar ik nu mee bezig ben. Doneren via je mobiele telefoon. Niet meer jarenlang donateur zijn van dezelfde organisatie, maar per goed project of actie geld geven met 1 druk op de knop.

Welke tip heb jij voor andere ondernemers?
Verzamel de juiste mensen om je heen. Mensen die dingen kunnen die jij niet kan maar ook mensen die je andere invalshoeken laten zien.

Wat is jouw ondernemersmotto in 1 zin?
Mijn motto heb ik gejat van Evan Williams de co-founder van Twitter: Find something that’s tried & true – and do it better.

Over ondernemer Wietske Mous
Wietske is afgestudeerd als Politicologe en heeft daarna een aantal jaren  als projectleider bij een internationale vrouwenorganisatie gewerkt. 10 jaar geleden is ze begonnen als zelfstandig adviseur in de fondsenwerving. Het leek haar een nachtmerrie om elke dag thuis aan de keukentafel te werken dus ben is ze op zoek gegaan naar een ruimte die ze kon delen met andere ZZP-ers. Gek genoeg bestonden die er toen nog niet zoveel. Zo is haar 1e bedrijf ontstaan. Woman at Work, een bedrijfsruimte voor vrouwelijke ondernemers. Dit bedrijfje heeft Wietske altijd naast haar werk als adviseur gehouden. Vorig jaar is Blippar op haar pad gekomen en heeft ze samen met 4 anderen het mobiele marketing bureau Pepper’s Ghost opgericht.


Wil jij ook in aanmerking komen voor ondernemer van de maand? Of ken je iemand die hier volgens jou voor in aanmerking moet komen? Meld je dan nu hier aan bij Yellow Walnut en stuur ons een bericht.

Webinars

Thema's

Ontvang de nieuwsbrief