← Terug naar overzicht

De Elevator Pitch: in 1 minuut jouw idee verkopen

Vol energie en passie voor jouw product of dienst sta je dan voor die groep potentiële klanten of investeerders om jouw elevator pitch te doen. Klaar om hun te raken met jouw verhaal en jouw idee te verkopen. Maar hoe bouw je nou een goede elevator pitch op en overtuig je jouw publiek van jouw idee?

 

Een goed verkoopproces kent vier stadia. Dat proces kan een jaar duren, maanden kosten of slechts een paar dagen of minuten beslaan. De verkoop zal echter niet plaatsvinden wanneer deze stadia niet zijn doorlopen. Zo ook het verkoopproces van een elevator pitch, waarbij deze stadia in slechts een paar minuten of seconden worden doorlopen. De vier stadia van een goed verlopend verkoopproces en dus van een goede elevator pitch zijn:

1. Opening: Tijdens de opening van jouw elevator pitch wil je direct de aandacht van jouw publiek vastpakken. De opening moet binnen de context van jouw business idee passen of je moet er een link mee kunnen maken. Er zijn vele manieren om je publiek aangenaam te verrassen en de aandacht te trekken, bijvoorbeeld met een persoonlijke anekdote, een citaat, of een grapje. Een andere mooie manier is om jouw elevator pitch met de ‘why’ van jouw business te beginnen (waarom je doet wat je doet). Het hogere doel waarin jij gelooft. Of het grote probleem dat je wilt oplossen. Bijvoorbeeld: “Ik vind onderwijs van kinderen heel belangrijk en ik geloof dat comfort essentieel is om goed te kunnen leren.”

2. Probleemstelling: De tweede stap van de elevator pitch is om het exacte probleem te benoemen waar jij je mee bezig houdt. Vergroot dat probleem vervolgens uit zodat de luisteraar begrijpt wat er gebeurt als er geen oplossing voor dit probleem komt. Bijvoorbeeld: “In de herfst hebben kinderen vaak last van natte voeten. Dat is niet alleen vervelend maar het zorgt ook voor een lage lichaamstemperatuur bij het kind. Onderzoek heeft uitgewezen dat kinderen zich bij een lage lichaamstemperatuur minder goed kunnen concentreren en dus kunnen leren”.

3. Oplossing: Vervolgens presenteer je in de elevator pitch jouw oplossing voor dit probleem. Praat daarbij in de voordelen van jouw product en niet in de eigenschappen van het product. Dus niet: “Deze schoenen hebben rubberen zolen die waterdicht zijn gemaakt met een speciale lijm” maar “Met deze schoenen krijgen kinderen geen natte schoenen en worden hun schoolprestaties verbeterd.”

4. Closing: Tijdens het afsluiten van de elevator pitch wil je een momentum creëren. De luisteraar moet een bepaalde urgentie voelen waarom hij of zij nú mee moet gaan doen. Een gevoel van nu of nooit. Uiteraard is er maar een korte ‘window of opportunity’ voor de klant of investeerder om in te stappen; zijn er ook nog andere geïnteresseerden terwijl er maar plek is voor één partij; en kun je nu tijdelijk nog een goede prijs bieden maar zal deze binnenkort snel omhoog gaan gezien de ontwikkelingen van jouw bedrijf!

Daar sta je dan. Aan het einde van jouw elevator pitch. Nog altijd vol energie en passie. Zelfs nog meer dan vooraf. Dit was gaaf. Je wilt nog wel een keer. Want je hebt je publiek overtuigd van jouw business idee.

Wil jij leren om jouw business concept succesvol te pitchen? Schrijf je dan nu hier gratis in voor de online training “De Perfecte Elevator Pitch”. 

Heb jij een goede elevator pitch op video staan? Plaats deze dan vandaag nog op de homepage van Yellow Walnut door je hier aan te melden. 

Webinars

Thema's

Ontvang de nieuwsbrief