← Terug naar overzicht

Ondernemersvereniging klaar voor nieuwe fase: ONL werft duizenden tientjesleden

Yellow Walnut

Amsterdam, maandag 20 januari 2014 – ONL voor Ondernemers heeft sinds de start in september vorig jaar duizenden tientjesleden binnengehaald. “Dat is een geweldig succes waar wij met z’n allen trots op zijn,” aldus Hans Biesheuvel. “We hebben een goed team opgebouwd. Ons programma is klaar en onze organisatie is op orde. Nu gaat het er om ondernemers voor de lange termijn te binden.

“We gaan ons ook op ondernemersverenigingen richten. De afgelopen maanden hebben we overal in Nederland gepraat met ondernemers om te kijken waar we het verschil kunnen maken en of het überhaupt plek is voor ons. Die vragen hebben we positief beantwoord. ONL zal zich niet alleen richten op (startende) ondernemers, maar ook op lokale ondernemersverenigingen. ONL is branche-overschrijdend,” zegt Biesheuvel.

Nieuwe opzet voor lidmaatschap ONL
Er komt een nieuwe opzet voor ondernemers die lid willen worden van ONL. Voor €199 per jaar ben je lid, maar daarvoor krijg je een half jaar online toegang tot de site van het Financieele Dagblad.

“Dat abonnement kost alleen al €199,–, dus dan heb je ONL er gratis bij,” aldus Hans Biesheuvel. “Startende ondernemers betalen minder, namelijk €129. Voor iedereen geldt dat je er directe invloed op het beleid voor terug krijgt! ONL leden vullen wekelijks op internet een enquête in over een relevant thema, zoals de loondoorbetaling bij ziekte of bankfinanciering. De resultaten sturen we door naar het kabinet en alle politieke partijen.”

Ondernemersverenigingen kunnen gratis lid worden van ONL mits ze voldoende leden hebben die wel betalend lid zijn. “Wij zijn rechtstreeks voor bestuurders bereikbaar voor vragen over bijvoorbeeld succesvol lobbyen. Ook gaan we bijeenkomsten voor de besturen organiseren, bijvoorbeeld over wat er in Den Haag gebeurt.”

Ondernemerskompas
Uit de enquêtes heeft ONL een zogeheten ‘ondernemerskompas’ gemaakt. Daaruit blijkt dat ondernemers drie grote belemmeringen zien: kredietverlening, het poldermodel en de snelheid van de overheid.

“We moeten naar een nieuwe overlegeconomie waarbij rechtstreeks invloed van ondernemers normaal is’, zegt Biesheuvel. ‘We moeten praten over waar Nederland over twintig jaar zijn geld mee verdient.”

Achterban ONL wijst akkoorden af
De achterban van ONL is duidelijk: het sluiten van een hele trits aan fraaie akkoorden, zoals het begrotingsakkoord of het sociaal akkoord, werkt niet. Hans Biesheuvel: “Die polderakkoorden zijn enorm in de mode, maar ze hebben alleen tot lastenverzwaringen geleid. Weg ermee! En wie hebben die akkoorden eigenlijk ondertekend namens het bedrijfsleven? Niet ondernemers maar beroepsbestuurders. Wie zij vertegenwoordigen, is mij een raadsel. Ondernemers moeten hun huid duurder verkopen. De banen zitten niet bij de grote bedrijven, die krimpen alleen maar. Juist de kleine bedrijven zijn de motor van de economie.”

Kijk voor meer informatie op de website van ONL.

Webinars

Ontdek Yellow Walnut! Krijg direct toegang tot inspirerende en informatieve webinars in ruil voor feedback, een review of een referral.

Ontvang de nieuwsbrief