← Terug naar overzicht

Social Media: de do`s & don’ts voor ondernemers

Social media lijkt de hedendaagse virtuele sleutel tot persoonlijk en zakelijk succes. Het heeft dan ook grote gevolgen voor bestaande business en de manieren waarop klanten met bedrijven, bedrijven met klanten en klanten onderling met elkaar communiceren. Het is een jong begrip en nieuwe trends en functionaliteiten dienen zich vrijwel dagelijks aan. Trainer Remco Bron volgt deze ontwikkelingen op de voet. Hij sprak hierover tijdens het online spreekuur van Yellow Walnut op maandag 19 augustus. Bron over de jongste trends op het gebied van social media en over do`s en don’ts voor ondernemers. 

Facebook: keep it short 

De potentie van social media wordt treffend geïllustreerd aan de hand van recente cijfers die Facebook Benelux publiceerde over gebruikersaantallen. Zo telt Nederland 7,8 miljoen gebruikers waarvan 80% zelfs dagelijks Facebook bezoekt. Een niet onbelangrijk detail hierbij is dat 76% van die gebruikers via de smartphone Facebook bezoekt. Dat heeft directe gevolgen voor wie postings via Facebook doet: het moet leesbaar zijn op het mobieltje. En dat betekent dat statusupdates niet te lang mogen zijn. Ideaal is de postings als een snack voor de gebruiker te beschouwen.

Bij social media zoals Facebook en Twitter is het niet relevant meer om te denken in termen van B2B en B2C. Die grens vervaagt nu zowel de consument als de onderneming een doelgroep is geworden. Voor ondernemers die business willen bedrijven via social media: doe zaken met de persoon en niet met het bedrijf. Een uitzondering is natuurlijk LinkedIn, een zakenplatform pur sang.

Hashtag, krachtig marketingvehikel

Het social mediakanaal Twitter maakt veelvuldig gebruik van de hashtag (#). Aan de hand van deze tag is het voor ondernemers eenvoudig om op te zoeken wie zich bezighouden met relevante zoektermen van hun product of dienst. De hashtag wint terrein: ook Facebook maakt er nu gebruik van. Voor marketingdoeleinden is de hashtag dus uitermate interessant: campagnes kunnen niet alleen via de verschillende kanalen met hashtags uitgerold worden, het is kinderspel uit te vinden wie zich voor bepaalde tags interesseert. En dus een potentiële klant is.

Weet wie je zoekt

Wie moeite heeft met het vinden van de juiste doelgroep, moet de site www.peerreach.com eens bezoeken. Op deze site staat de top 100 van meest invloedrijke twitteraars en worden deze `influencers` ook ingedeeld in categorieën. Ondernemers blijven hiermee niet alleen op de hoogte van de jongste trends op Twitter, ze kunnen hun bereik sterk vergroten door hun twitteraccount te koppelen aan een twitteraccount van iemand in een voor hun relevante categorie.

Social media, geen hit and run

Effectief werken met social media is niet alleen een verzameling van slimme trucjes. Als vuistregel bij alle social media geldt: trouw met een gebruiker en vergeet de one night stand. Zorg dus voor commitment – dit is een randvoorwaarde voor het vergroten van followers en het duurzaam bouwen aan een community, een gemeenschap van volgers, gelijkgestemden en geïnteresseerden. En daarbij hoort oprechte interactie met de volger. Dat vergt weliswaar tijd en energie, maar betaalt zich uiteindelijk dubbel en dwars terug.

Leest u mij eigenlijk wel?

Een laatste, technische tip voor wie gebruik maakt van nieuwsbrieven die per e-mail naar de lezers gestuurd worden: check of de  ‘click rate’ de afgelopen 2 a 3 weken gedaald is. Dit kan te maken hebben doordat Gmail de instellingen heeft veranderd waardoor de nieuwsbrieven niet langer standaard in de ‘priority inbox’ terecht komen. Probeer daarom lezers te vragen deze instelling te veranderen. Wie niet gelezen wordt, bestaat namelijk niet.

 

Wil jij graag op de hoogte blijven van de ontwikkelingen binnen social media en zou je meer uit jouw kanalen willen halen? Volg dan de reeks Ondernemen met Social Media van trainer Remco Bron. De gratis introductie begint op dinsdag 10 september om 9:00 uur. Meer informatie over de training social media vind je hier en schrijf je direct in!

Webinars

Thema's

Ontvang de nieuwsbrief