← Terug naar overzicht

Jochem Schouten: “De snelheid waarmee we nu kunnen handelen is geweldig”

Nederlands MerkGoed

Ondernemer Jochem Schouten werkte jarenlang voor Heinz, maar heeft uiteindelijk zijn lang gewenste droom ‘ondernemen’ werkelijkheid laten worden. Met zijn onderneming Nederlands MerkGoed revitaliseert hij karakteristieke Nederlandse bedrijven. Zo heeft MerkGoed recentelijk het merk ‘Ranja’ weer nieuw leven in geblazen. 

Waarom ben je gaan ondernemen?
Nadat Heinz van de beurs werd gehaald en er een nieuwe strategie werd doorgevoerd, dachten ze het nu zonder mij te moeten doen. Mijn tijd binnen de grote corporates zat erop. Gezien het feit dat ik vrij eigenwijs ben, een eigenschap die veel ondernemers bezitten, moest dat er eens van komen. Ik heb altijd gezegd dat ik ging ondernemen en was op zoek naar het goede idee. Mijn broer en een andere partner hadden dat mooie idee, en met zijn drieën zijn we toen onze onderneming Nederlands MerkGoed begonnen.

“Belangrijk is dat voeding en leisure heel lokaal zijn en we de consument met lokale merken beter kunnen bedienen dan globale merken.”

 

Wat is de gedachte achter Nederlands MerkGoed?
Met Nederlands MerkGoed zijn we een nieuw soort participatiemaatschappij gestart. Wij richten ons op de Nederlandse consumentenmerken in voeding en leisure. Soms worden we neergezet als het bedrijf dat oude merken van stal haalt en oppoetst. Maar juist investeren wij ook in de bestaande merken die wellicht terugvallen of waar wij van denken dat de merken een 1 of 2 positie kunnen bemachtigen of een interessante niche kunnen bedienen.

Hoe bevalt het samenwerken met o.a. je broer?
Op papier lijk ik heel erg op mijn broer Kasper, maar in de praktijk werken we 180 graden anders en vullen we elkaar goed aan. Waar Kasper en ik goed zijn op het gebied van voeding, vult de derde partner Arnaud van der Vecht het bedrijf aan met zijn expertise op het gebied van leisure. Alle drie hebben we veel ervaring in marketing en commercie. Het bevalt erg goed om volwaardig met elkaar te sparren. Bij ons gaat het er altijd om het beste resultaat neer te zetten.

Wat is de mooiste ervaring die je hebt meegemaakt in het afgelopen jaar?
Bij mijn functie bij Heinz maakte ik vaak grote deals met miljoenen aantallen, dat deed mij echter weinig. Maar wanneer ik nu een deal maak, dan is het ook echt ‘een deal maken’. Het voelt heel persoonlijk, wat het heel gaaf maakt. De snelheid waarmee we nu kunnen handelen is ook echt geweldig.


“Fabrikanten en retailers hebben elkaar hard nodig, maar uiteindelijk is de consument altijd beslissend.”


Wat vind je lastig aan het ondernemerschap?
Arnaud heeft voor Nederlands MerkGoed het fietsenmerk Johnny Loco gestart en heeft een eigen reclamebureau gehad. Dat scheelt veel. Hij sleept ons door bepaalde opstartproblemen  heen. Administratieve dingetjes en de belastingdienst zijn niet echt mijn ding.. Zodra je iets verkeerd invult kan je 8 maanden wachten op je geld. Onbegrijpelijk hoe ze niet met ondernemers, en met name starters, meedenken.

Welke tip heb jij voor andere ondernemers?
Wat ik om mij heen merk is dat veel ondernemers met korte termijn bezig zijn en te klein denken. Maar voor innovatie en communicatie moet je wel op de langere termijn gericht zijn, aangezien deze investeringen zich in het algemeen pas op langere termijn terugverdienen.

Een goede samenwerking met retailers is natuurlijk van cruciaal belang. Je moet echt investeren in de consument, zodat hij ook echt om jouw merk of dienst gaat vragen. Fabrikanten en retailers hebben elkaar hard nodig, maar uiteindelijk is de consument altijd beslissend.

Waar sta je over 5 jaar?
Ik verwacht dat wij een leuke multilocal zijn i.p.v. een multinational. Met mooie lokale merken waarin wij participeren. Dat is de droom die ik heb. Het doel is om 100 miljoen omzet te doen. We zijn nu met investeerders in gesprek om veel grotere proposities te gaan doen, zodat we met mooie parels onze droom kunnen verwezenlijken.

Over ondernemer Jochem Schouten
Jochem heeft Bedrijfskunde gestudeerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en is via een stage bij Nutricia terecht gekomen. Daar heeft hij 7 jaar gewerkt, waarna hij aan de slag ging bij Heinz en verschillende functies op het gebied van marketing en sales vervulde. Altijd gericht op de voeding en dranken. Met veel plezier en vrijheid heeft hij hier gewerkt, waarna hij een jaar geleden samen met zijn broer Kasper Schouten en andere partner Arnaud van der Vecht de onderneming Nederlands MerkGoed opzette.

Webinars

Ontdek Yellow Walnut! Krijg direct toegang tot inspirerende en informatieve webinars in ruil voor feedback, een review of een referral.

Ontvang de nieuwsbrief