← Terug naar overzicht

Ondernemer van de maand: Kurt Hamming

Ondernemer van de maand

Na een wereldreis hoorde Kurt Hamming (30) dat consultancy gewild was en had hij al meerdere sollicitatiebrieven aan grote kantoren klaar. Een vriend vond echter dat ze zelf wat moesten beginnen. Nu, vier jaar later, is hij mede-eigenaar van vier bedrijven en de stroom aan ideeën voor nieuwe blijft vloeien.

 

In 2009 begon je met FETCH. Hoe ging dat?
“We merkten bij telefoonaanbieders dat je van het kastje naar de muur werd gestuurd, omdat je maar een particuliertje bent. Wij besloten schaalvoordeel te creëren. Dat ging lopen en heet nu FETCH. Op een gegeven moment kwamen er steeds meer mensen met ideetjes bij me. Zo vertelde een vriend van me over een gastcollege waar zijn vriendin bij was. De spreker die bevlogen sprak, zei aan het einde: “Leuk dat jullie er waren, maar morgen moet ik met pensioen.” Dat vonden we onvoorstelbaar. De tijd was rijp voor een digitaal platform; een soort LinkedIn voor dingen die je als gepensioneerde vooral nog wil doen. Een manier voor ervaren professionals om hun expertise aan te bieden. Dat werd dus BrownCow. Het begon in de weekenden en avonduren. Een jaar lang hebben we bijna iedere dag aan het platform gewerkt. Dat deden we met geld uit onze omgeving, de ‘friends, familiy & fools’. De eerste investeerder die ik sprak, stapt pas in vanaf 5 miljoen.”

Wat was een bepalend moment voor BrownCow?
“Op een gegeven moment kwam ik via BrownCow in contact met Bert Rorije, die bij reclamebureaus als Saatchi & Saatchi en TWBA heeft gewerkt. Tijdens enkele strandwandelingen hebben wij veel gesproken over de ‘branding’ van BrownCow. Hij zei dat we vooral goed na moesten denken wat we wilden met het platform. En dat is twee groepen bij elkaar brengen die elkaar niet zo makkelijk vinden: jonge gehaaste ondernemers en rustige, ervaren mensen die alles al een keer hebben gezien.”

Welke ambitie heb je?
“Nederland werkt als een springplank voor de wereld. We ontwikkelen het BrownCow-platform hier en gaan dan de grens over. Duitsland kent bijvoorbeeld de grootste vergrijsde economie van Europa. Maar ook met andere modellen kunnen we de grens over. Een tijd geleden hebben we Mantelaar opgestart, waarmee we mantelzorgers ontzorgen. We koppelen ouderen aan geneeskundestudenten, die hebben de rust en aandacht die nodig is voor goede zorg.”

Heb je misstappen gemaakt?
“Een belangrijke misstap is toch wel dat ik dacht dat je alles altijd perfect moet uitwerken voordat je het in de markt zet. Maar ik ben nu meer van het ‘launch quick and launch often’. Je moet bereid zijn om je product of dienst al voor te leggen voordat deze af is en niet bang zijn voor kritiek, want die krijg je toch wel. Dat vraagt om een dikke huid, maar absorbeer die kritiek en verwerk hem. Bij Fetch hebben we zaken te veel willen uitwerken omdat we dachten dat dat moest. Bij BrownCow moet ik dat wel pushen: doe het gewoon.”

Sta je vaak stil bij hoe dingen moeten?
“Ik stuur vooral op mezelf. De laatste tijd ben ik veel bezig met het uitbreiden van de business en de synergie tussen de bedrijven. Ik zet veel verschillende dingen op, maar zorg ervoor dat er goede teams opzitten en iedereen aandeelhouder wordt, voor het gezamenlijk belang. Wat ik nog graag wil? Samen met andere BV’s een kantoorpand inrichten dat het midden houdt tussen een bedrijfshub en accelerator, waar we schaalvoordelen hebben en van elkaar kunnen leren.”

Wat maakt voor jou het ondernemersplezier?
“Het leukste is om mensen uit je netwerk samen te brengen en ze elkaar te laten helpen. Een tijdje geleden hoorde ik iemand die ik niet ken aan een ander uitleggen wat een bedrijf van ons precies doet. Uiteraard werd dat verkeerd uitgelegd, maar het is geweldig om te horen hoe anderen praten over iets dat niet lang daarvoor alleen nog in jouw gedachten ronddoolde. Mijn bedrijven verwezenlijken spontane ideeën en doen dat ook steeds vaker samen. We zijn alweer op zoek naar een groter pand.”

Over Kurt Hamming
Na zijn opleidingen Rechten en Filosofie in Groningen besloot Kurt Hamming (30) niet te gaan solliciteren, maar richtte samen met bekenden in 2009 Fetch op, een ‘(personal) assistance’ service op afroep. Inmiddels staat hij ook aan het roer van BrownCow, Mantelaar, Magic Whiteboards Benelux en participeert hij in VieflaVie.com en Einder software.

 

Wil jij ook in aanmerking komen voor ondernemer van de maand? Of ken je iemand die hier volgens jou voor in aanmerking moet komen? Meld je dan nu hier aan bij Yellow Walnut en stuur ons een bericht.

Webinars

Ontdek Yellow Walnut! Krijg direct toegang tot inspirerende en informatieve webinars in ruil voor feedback, een review of een referral.

Ontvang de nieuwsbrief