← Terug naar overzicht

Ian Hooglander “We hadden langer klein moeten blijven”

Yellow Walnut blog

Hij begon zijn carrière tussen het grofvuil, waar hij zocht naar verborgen schatten. Inmiddels kan Ian Hooglander van De Droomkast zichzelf succesvol meubelmaker, restaurateur en interieurdesigner noemen, al vindt hij zelf ‘verzamelaar’ wel een mooi woord. Hij vertelt over de grote groeivalkuil waar hij in trapte: te snel groot willen worden. 

Ian Hooglander heeft heel wat baantjes uitgeprobeerd: schoenenverkoper, badmeester, kapper, barman, de lijst is lang. Tot hij een keer een stoeltje langs de kant van de weg zag staan dat hij opknapte en voor veel geld verkocht. “Toen dacht ik: hé, hier moet ik wat mee doen”, vertelt de Amsterdammer. Samen met goede vriend Moor Verbrugh kocht hij een oud busje en dagelijks speurden ze het grofvuil van Amsterdam af. In een schuurtje knapten ze hun vondsten op tot pareltjes en op 14 mei 2011 openden ze hun meubelwinkeltje in Amsterdam: De Droomkast. Die eerste dag werd de halve winkel leeggekocht.

“We hadden langer klein moeten blijven”
Het succes van De Droomkast was groot. Uitbreiding leek een logische stap en de jongens verhuisden al snel naar een grotere, duurdere loods. Dat bleek een valkuil. Ian: “We hadden langer klein moeten blijven. Aan andere ondernemers wil ik dan ook meegeven: breid niet te snel uit. Toen wij net begonnen was De Droomkast razend populair, we kregen veel media aandacht, we werden benoemd tot ondernemer van het jaar en onze meubels waren niet aan te slepen. Maar de uitdaging is juist om die aandacht vast te houden. Tegen de tijd dat ik dat doorhad, zaten we al in die loods.”

Een grote uitdaging in het ondernemen is niet opgeven!
De inkomsten liepen terug, de geldzorgen namen toe en collega Moor kwam tot de conclusie dat dit toch niet helemaal was wat hij wilde. Ian stond voor de keuze: stoppen of verder gaan? “Ik wilde door. Maar die loods kon ik onmogelijk betalen in mijn eentje, dus ik heb alles naar een garage twee straten verderop gebracht. Het werd een ijskoude winter en ik zat daar in m’n uppie in een garage zonder verwarming aan meubels te sleutelen. Nee, ik had het niet meer naar mijn zin.  Maar dat is ook een grote uitdaging in het ondernemen: niet opgeven.”

De winter ging voorbij en Ian leerde van zijn fouten. “De hele dag in een winkel staan is niets voor mij, realiseerde ik me, ik moet op pad kunnen. Ik heb mijn meubels daarom ondergebracht bij het winkeltje Tatski&Kar en verschillende andere winkeltjes en cafeetjes in Amsterdam. Zelf focus ik me nu meer op de inrichting van ruimtes met Droomkast meubels. Ik ben op dit moment bijvoorbeeld bezig met de inrichting van vijf vakantiehuisjes in Noord Frankrijk, een geweldige opdracht.”

Onderwijs jezelf, wat je vakgebied ook is.

Wat begon met een oud stoeltje naast de kant van de weg, voelt nu eigenlijk pas als een vak voor creatieveling Ian. “Na jaren ervaring op doen heb ik eindelijk het gevoel dat dit mijn vakgebied is geworden, dat ik weet wat ik doe. Dat is ook een tip die ik ondernemers wil meegeven: onderwijs jezelf, wat je vakgebied ook is. Ik ben kennis gaan vergaren door veel te lezen, in oude veilinggidsen bijvoorbeeld, en door veilingen te bezoeken. Ik begin mijn vak steeds beter te begrijpen. Onlangs kocht ik bijvoorbeeld een lamp voor 9 euro die ik voor 250 euro kon verkopen. Dat is geen toeval, ik zag het meteen.”

Ook heeft Ian geleerd vooruit te kijken. “Voorheen liet ik wel eens meubels staan die jaren later ineens heel populair werden. Dan baalde ik achteraf. Nu zie ik af en toe een meubel staan waarvan ik denk: daar zou over twee jaar nog wel eens veel vraag naar kunnen zijn. Daar moet je oog voor krijgen. En dat kost tijd.”

Hij mag dan groot gegroeid zijn, nog steeds schuwt hij het grofvuil niet. “Ik maak zeker twee keer per maand even een rondje om te kijken wat voor moois ertussen staat. Mensen gooien zulke gekke dingen weg, deze week vond ik nog een gitaar. Bovendien is dat wat ik leuk vind: oude meuk verzamelen en daar wat moois van maken.”

Wil jij ook in aanmerking komen voor ondernemer van de maand? Of ken je iemand die hier volgens jou voor in aanmerking moet komen? Meld je dan nu aan bij Yellow Walnut en stuur ons een bericht.

Webinars

Thema's

Ontvang de nieuwsbrief