← Terug naar overzicht

Tips voor succesvolle e-mailmarketing

Yellow Walnut

“Een bedrijf stuurt wel vier keer per dag een nieuwsbrief. Moet ik dat ook doen?”, aldus een relatie van mij. Regelmatig constateer ik dat bedrijven niet echt weten wat ze met e-mailmarketing aan moeten. Dat is jammer, want er valt veel te behalen met e-mailmarketing als je het op een 3.0 manier doet. Denk hierbij aan het opbouwen en onderhouden van relaties, potentiële klanten veranderen in klanten, top-of-mind bij jouw relaties zijn en blijven en het zelfs terugwinnen van een verdwenen klant. Totaal anders dus dan e-mailmarketing 1.0 – 2.0 waar het pushen van producten en diensten centraal staat en waar het doel is om op korte termijn te verkopen i.p.v. het bouwen van langdurige relaties.

Zoals met alle marketingmiddelen is e-mailmarketing het efficiënts wanneer je met de juiste kennis jouw doelstellingen formuleert, uitprobeert en gaande weg jouw acties aanpast. E-mailmarketing 3.0 gaat verder dan alleen een nieuwsbrief versturen en omvat ook:

– Blog updates
– Evaluatie en feedback verzamelen
– Lancering en introductie van nieuwe producten of diensten
– Verjaardags- en andere momentmails

De nieuwsbrief is een veel gebruikte vorm van e-mailmarketing. Gelukkig is het nog altijd makkelijk om je als bedrijf op het gebied van e-mailmarketing te onderscheiden. Simpelweg door het anders te doen dan andere bedrijven. Veel bedrijven gebruiken een nieuwsbrief als hun digitale folder en als een zendkanaal. Ik vraag ondernemers en marketeers die deze tactiek gebruiken altijd: “Wat levert het je op? Zou jij het fijn vinden om dit te lezen? Lees jij zelf dit soort mails?”, vaak is de conclusie dat ze het zelf alles behalve aantrekkelijk, handig of fijn vinden. Daarom luidt het advies altijd: deel informatie, ervaringen, kennis en praktische tips die van toegevoegde waarde zijn.

Vanaf het begin waarde leveren
Start direct met waarde leveren, dus vergeet het standaard inschrijfformulier op de website ‘inschrijven voor de nieuwsbrief’, maar maak er iets interessants van.

Bied de bezoeker iets aan waardoor ze hun e-mailadres achterlaten. Zelf bied ik ondernemers en marketeers vaak mijn stappenplan voor de inzet van social media aan en vraag hierbij of het goed is als ik ze aanmeld voor mijn inspiratiemail.

Laat je inspireren door andere bedrijven
Kies dan wel bedrijven die daadwerkelijk inspireren en neem niet het ‘4-nieuwsbrieven-op-één-dag’  bedrijf als inspiratiebron. Voorbeelden van nieuwsbrieven die mij inspireren zijn de nieuwsoverzichten van marketingwebsites zoals Marketing Tribune. Zij houden zich aan hun belofte: marketingnieuws verzamelen en mij hierover berichten. Maikel Latour benadert mij met e-mails die mij meenemen in zijn ervaringen in het ondernemerschap. In mijn eigen inspiratiemails neem ik de lezer mee in mijn ervaringen met betrekking tot de inzet van diverse marketingmiddelen.

Straal vertrouwen uit en maak de lezer nieuwsgierig
Het gros van de bedrijven verstuurd nieuwsbrieven of is dit van plan. Daarom geef ik graag enkele praktische tips om hier meer uit te halen. Laat duidelijk zien wie de afzender is, gebruik de bedrijfsnaam of jouw eigen naam als jij het bedrijf bent (65% beschouwt bekende afzender als vertrouwd). Geef mensen een reden om te lezen, beantwoord altijd de vraag ‘wat heb ik eraan om dit te lezen?’. Werk aan relaties en niet aan korte termijn verkopen. Gebruik een triggerende en informerende onderwerpregel.

Stel jezelf een doel met de nieuwsbrief
Het is verstandig om doelstellingen te formuleren, zodat je altijd weet waar je naartoe werkt. Vraag jezelf bij elke nieuwsbrief onderstaande vragen af:

– Waarom verstuur ik deze nieuwsbrief?
– Naar wie stuur ik deze nieuwsbrief?
– Wat wil ik bereiken?
– Wanneer wil ik het bereiken?

Wil je meer weten over e-mailmarketing?
Tijdens de gratis online training: E-mailmarketing 3.0 vertel ik je in ongeveer 45 minuten over hoe jij e-mailmarketing kan inzetten voor jouw bedrijf. Je krijgt antwoord op vragen als: wat kan ik allemaal bereiken met e-mailmarketing? Waarom zetten bedrijven e-mailmarketing in? En hoe verzamel ik e-mailadressen? Lees hier meer informatie en schrijf je in!

Webinars

Thema's

Ontvang de nieuwsbrief