← Terug naar overzicht

Top vijf groeitips van topondernemer Kees de Jong

ONL

Met twintig jaar aan ervaring in het ondernemerschap met verschillende ondernemingen heeft Kees de Jong meerdere malen de fases van een groeiend bedrijf meegemaakt. Bij het bundelen van zijn columns die hij schreef voor het FD, kwam naar voren dat het thema ‘groei’ een rode draad was. Hieronder vijf groeitips voor jou als ondernemer. Om te benadrukken dat het als groeiondernemer een noodzaak is om vooral ook zelf te veranderen. “Ondernemer zijn is niet te leren, het leiden van een snelgroeiend bedrijf zeker wel”.

1. Right people on the bus
Steek als groeier tijd en energie in het vormen van een team. Je wilt de juiste mensen selecteren om jouw ‘bus’ te vullen. Zet iedereen op de juiste stoel en je kan gaan kijken naar de eindbestemming. Dit is je strategie: het geheel van droomdoel,  missie en visie. Creëer daarnaast een ‘dramatic point of difference’ door je bus bijvoorbeeld paars te verven. Volgens Kees de Jong is deze busmetafoor enorm krachtig. Door de juiste mensen in jouw paarse bus te plaatsen rijd je de kortste route naar een duidelijke eindbestemming.

2. De gave van de gans
Ganzen kunnen duizenden kilometers vliegen in een V-vorm. Dit gaat vaak gepaard met een hoop geluid. Opmerkelijk is dat alle ganzen in de groep gakken, niet alleen de leider van de groep. Ze laten met hun geluid weten dat het goed gaat. Ook wel continue positieve aanmoediging. Het continu bekrachtigen van dingen op een positieve manier en oprecht gemeende complimenten. Dat is de enige manier om intrinsieke verandering tot stand te brengen.

3. The self you see, is the self you will be
Groei niet door uit te gaan van je huidige business. Maar groei door uit te gaan van een getailleerd droombeeld. Vanuit dit droombeeld reken je marktpositie, omvang en winstniveau per jaar terug naar het nu. Het is een meer sterke en dwingende aanpak dan de reguliere strategische richting bepaling. Op deze manier worden businessplannen duidelijker, medewerkers worden gemotiveerder en alle acties krijgen een plaats in het groter geheel.

4. Nieuwe hoop
Als ondernemer is je belangrijkste taak het creëren en communiceren van visie, hoop en inspiratie. De collectieve energie die daarmee kan worden opgewekt zal ook binnen je onderneming tot wonderen leiden. Nieuwe ideeën, fluitende mensen in de gang en blije klanten. Iedereen verbonden door hetzelfde gezamenlijke doel. Verkoop en productie die samen optrekken om de klanten tevreden te stellen. Collega’s die elkaar helpen deadlines te halen. “Yes we can!”

5. Slechte winst vs. goede winst
Goede winst wordt gemaakt door bedrijven die kiezen om klanten juist blij te verassen. Investeren in de relatie met de klant in plaats van winstmaximalisatie (slechte winst) van een transactie. Het gratis kopje koffie, kosteloos bezorgen en ‘alles inclusief’. Op deze manier komen blije en tevreden klanten graag terug en zullen ze ook nieuwe klanten aandragen. Dat is de sterkste basis voor verdere groei.

Wil jij meer tips en nieuwe inzichten ontvangen om (sneller) te kunnen groeien met jouw onderneming? Volg dan maandag 19 mei om 16.30 uur het webinar met topondernemer Kees de Jong. Tijdens deze inspiratiesessie vertelt Kees verder over zijn ervaringen als ondernemer en op welke manier jij de groei van jouw onderneming stimuleert. In samenwerking met ONL. Meld je gratis aan. 

Webinars

Thema's

Ontvang de nieuwsbrief