← Terug naar overzicht

Waarom je als ondernemer Google+ moet gebruiken?

Google lanceerde in 2011 zijn sociale netwerk. Op dit moment loopt het marktaandeel van Google+ in Nederland nog achter bij de grote concurrenten als Facebook en Twitter, maar dit beperkte bereik in combinatie met de SEO voordelen biedt Google+ enorme kansen. In dit blog alvast wat tips.

Jouw netwerk
Op Google+ heb je de mogelijkheid om jouw netwerk overzichtelijk in te delen in ‘kringen’, ook wel ‘circles’ genoemd. Google geeft standaard de kringen zoals ‘familie’, ‘vrienden’ en ‘collega’s’, maar je kan hier zelf kringen aan toe voegen. Makkelijk hierbij is dat je gericht jouw berichten kan posten, naar al jouw contacten of alleen bepaalde kringen. Je zend selectief informatie uit.

Aan de slag met SEO
Elke sociaal netwerk staat bekend om zijn eigen stijl. Heeft Twitter een snel imago, staat LinkedIn vooral bekend om het ‘online CV’. En waar onderscheidt Google+ zich dan op? Als netwerk van Google kan het bijna niet anders dat je met Google+ resultaat kan boeken op het gebied van SEO.

Er zijn verschillende manieren om met Google+ op gebied van SEO aan de slag te gaan. De makkelijkste en misschien wel ‘bekendste’ manier is de ‘+1’. Ook wel de ‘like’ van Facebook. Deze +1 is toe te kennen aan webpagina’s, video’s, Google+ posts, maar ook aan zoekresultaten. Op deze manier krijgen pagina’s een hogere ranking, iets wat Google goed in de gaten houdt. Daarnaast worden pagina’s gekoppeld aan een Google+ pagina van bijzonder meer informatie voorzien zoals adresgegevens en reviews.

Verbeter je linkbuilding
Met linkbuilding kun je zoekresultaten hoger door Google laten waarderen wanneer er meerdere links zijn geplaatst die verwijzen naar jouw website. Onlangs zijn de regels en mogelijkheden door Google flink aangescherpt op het gebied van linkbuilding. Echter zijn er nog steeds manieren om aan linkbuilding te doen op Google+. Twee korte voorbeelden:

  1. Plaatsen waar je nog duidelijk een link naar jouw eigen website kunt plaatsen zijn in de introductie van jouw Google+ pagina en de contactgegevens. Goed om te combineren met de optimalisatie van SEO aangezien hier je adresgegevens en reviews worden meegenomen.
  2. Dan zijn er nog verschillende manieren om te linken binnen posts. Verwijs bijvoorbeeld naar de originele bron van je bericht of benoem personen die in relatie staan tot de link. Echter mogen verschillende hyperlinks niet worden gebruikt.

Dit zijn een aantal voorbeelden en manieren om Google+ in te zetten voor jou als freelancer of ondernemer. Dit is echter nog maar een klein deel van de mogelijkheden binnen Google+. Is jouw nieuwsgierigheid aangewakkerd en wil je graag meer leren over Google+? Volg de online training Google+ of schrijf je gratis in bij Yellow Walnut om wekelijks tips en video’s over ondernemen te ontvangen. 

Webinars

Thema's

Ontvang de nieuwsbrief