← Terug naar overzicht

Ondernemer Kay Poelen: Van zolderkamertje tot wereldwijde webshop

In 2013 won de gemeente Wijchen de Google eTown Award: deze gemeente benut als beste de economische kansen van het internet. En het is geen toeval dat Kay Poelen in deze gemeente woont: haar bedrijf ByKay maakt draagdoeken en verkoopt deze via distributeurs, winkel(keten)s en webshops aan klanten over de hele wereld. Ook maakt ze deel uit van een denktank waar ze in gesprek gaat met Mark Rutten over de modernisering van de economie. Haar ambitie? “Ik wil wereldwijd hét merk voor ergonomische draagsystemen worden.” 

Waarom ben je gaan ondernemen?
Toen mijn dochtertje dertien jaar geleden werd geboren vond ik het prettig om haar dichtbij me te hebben in een draagdoek. Maar de ontwerpen die ik toen tegenkwam waren nogal geitenwollen-sokken-dingen en de kwaliteit en het model lieten ook nogal wat te wensen over. Dus toen besloot ik om er zelf een te naaien. Mijn opa was coupeur en als klein meisje keek ik regelmatig mee over zijn schouder. Door positieve reacties uit mijn omgeving is het balletje gaan rollen. Op een gegeven verdiende ik genoeg om mijn baan als biotechnicus op te zeggen. Het was aanvankelijk niet mijn ambitie om een groot bedrijf op te zetten.

Wat is het geheim achter jouw succes?
Dankzij het internet heeft ByKay kunnen groeien. Een draagdoek is een product met een verhaal, namelijk dat een draagdoek goed is voor je kind. Het verhaal erachter en reviews van gebruikers verspreiden zich gemakkelijk op het web. Google Adwords speelt daarbij een belangrijke rol. We zoeken telkens naar trends en combinaties van zoekwoorden en zo kunnen we het verhaal bij de juiste doelgroep onder de aandacht brengen. We hebben nu webshops in vijf verschillende talen.

Waar loop je tegenaan als ondernemer?
Het naaiatelier waar ik mee samenwerk heeft nu nog maar twee klanten, waaronder ik. Mogelijk beschouwt de Belastingdienst deze zzp’er nu niet meer als zelfstandige en word ik verplicht deze persoon in loondienst te nemen. Ik begrijp dat er regels gehanteerd moet worden, maar dit is wel een struikelblok voor kleinere ondernemers. Dergelijke onderwerpen snijd ik daarom aan in de politieke denktank waar ik in zit.

Heb je een tip voor andere ondernemers?
Luister naar je gevoel! Ik heb het allemaal op mijn eigen manier gedaan en heb hierdoor mogelijk kansen laten liggen. Iets kan er op papier goed uitzien maar als mijn gevoel iets anders zegt, dan luister ik daar naar. In het verleden ben ik in zo’n situatie wél in zee gegaan met een partij en achteraf bleek mijn voorgevoel toch te kloppen. Als ondernemer stem ik ratio en gevoel op elkaar af.

Wat is jouw ondernemersmotto in 1 zin?
Ondernemen op mijn eigen eigenwijze wijze, gebruikmakend van ratio, buikgevoel en hart.

Waar staat jij over 5 jaar?
In de huidige markt zijn er verschillende aanbieders van ergonomische draagsystemen, maar wat je ziet is dat elk merk zicht specialiseert in een type draagsysteem. Het assortiment van ByKay is om deze reden uitgebreid met verschillende draagsystemen. Later dit jaar presenteren we ons nieuwe assortiment op de toonaangevende B2B-beurs ‘Kind und Jugend’ in Keulen. Mijn ambitie is om wereldwijd hét merk voor ergonomische draagsystemen te worden!

Over Kay Poelen
Kay Poelen (38 jaar) heeft samen met Peter vier kinderen. Ze is een groot fan van draagdoeken en een voorstander van natural parenting. Ze heeft jarenlang als biotechnicus in het Radboudziekenhuis (UMCN) gewerkt, maar begon in 2005 met het verkopen van draagdoeken. Inmiddels verkoopt ByKay ook accessoires en zwangerschapsshirts aan binnen- en buitenland. Ondernemen doet Kay op haar ‘eigen eigenwijze wijze’.

Wil jij ook in aanmerking komen voor ondernemer van de maand? Of ken je iemand die hier volgens jou voor in aanmerking moet komen? Meld je dan nu aan bij Yellow Walnut en stuur ons een bericht.

Webinars

Thema's

Ontvang de nieuwsbrief