← Terug naar overzicht

Benut je tijd productiever door slimmer te werken

Voor velen heeft deze uitdagende economische tijd er in sterke mate toe geleid dat er ‘meer met minder moet’. De werknemer krijgt extra werkzaamheden en de ondernemer moet het met minder personeel doen. Daarnaast worden we meer dan ooit continu gestoord door externe prikkels en bergen on- en offline informatie. Bij een onschuldig Whatsappje kunnen we soms al onze volledige concentratie verliezen. Als we daar nog eens de oneindige mogelijkheden aan leuke (en minder leuke) dingen die we kunnen doen ter afleiding bij optellen, wordt het volledig duidelijk dat we vaak aan het eind van de dag ‘heel druk’ hebben gehad, maar er weinig van het lijstje is afgestreept. 

Je kunt zakelijk meer bereiken door op een andere, slimmere manier te werken. Slimmer werken leidt tot meer focus, betere communicatie met je omgeving en meer werkplezier. Dat gaat verder dan alleen het leren omgaan met een tablet, het is namelijk een nieuw soort gedrag dat je jezelf moet aanleren.


Slimmer werken is het creëren van overzicht, rust in je hoofd en meer controle over je werk. Zo word je productiever en ervaar je minder stress.


Creëer rust en overzicht
Overzicht krijgen begint bij het verzamelen van al jouw taken, zowel privé als zakelijk op 1 plek. 1 heilige plek waar alles staat dat jij in je leven te doen hebt. Dus neem eens 15 minuten de tijd om alles uit je hoofd op te schrijven (bijvoorbeeld in een Word- of Exceldocument). En doe dat morgen ook nog eens. Je zult merken dat je de eerste dag nog wat zaken bent vergeten.

Structuur vinden in bestaande routines
Veel handige apps en tools bieden vaak al een uitkomst om slimmer te werken. En waarschijnlijk gebruik je ook al een aantal tools. Het is alleen de truc om een structuur voor jezelf te ontwikkelen waardoor deze tools je ook echt gaan helpen slimmer te werken. Want voer je iets direct uit, kan dit door iemand anders worden gedaan of is het goed om dit op een later tijdstip te doen?

Meteen productiever worden
Dit zijn de eerste stappen van de bekende productiviteitsmethode ‘Getting Things Done’ van David Allen. Pas stap voor stap eens toe in je huidige manier van werken, en bekijk voor jezelf wat voor effect dit heeft op je werkzaamheden en tijdsbesteding. Wil je meer informatie over dit onderwerp? Laat het ons hier weten, dan houden wij je op de hoogte van dit onderwerp. 

Veel plezier met slimmer werken!

Hebben de tips jou geholpen? Trainer Patrick vindt het altijd leuk om te horen wat je ervan vond & beantwoordt graag jouw vragen per mail (patrick@makkelijkmakers.nl), tweet (@stastra) of via LinkedIn.

 

 

Webinars

Thema's

Ontvang de nieuwsbrief