← Terug naar overzicht

Top 3 tips voor jouw effectieve Elevator Pitch

Yellow Walnut

Waarom is een Elevator Pitch toch zo belangrijk? Om een financier te strikken? Niet alleen. Als ondernemer pitch je de hele dag door. In een offerte, op je website, tijdens het telefoongesprek met die nieuwe klant, op een netwerk-bijeenkomst, op de verjaardag van je schoonmoeder. Veel mensen vinden het lastig om in korte tijd de kern van hun bedrijf, product of dienst uit te leggen. Hieronder 3 tips die je daarbij helpen.

Tip 1: Pas je pitch aan op je doelgroep
Wanneer je dagelijks enthousiast bezig bent met jouw onderneming, is jouw kennis over een product of dienst optimaal. Maar zodra je jouw pitch houdt, kan het zijn dat je iemand tegenover je hebt staan die minder of zelfs helemaal niet thuis is in jouw markt. Probeer jezelf daarom in de schoenen van de luisteraar te verplaatsen en pas je jargon hier op aan.

Tip 2: Zorg voor een knallende eerste indruk
Wanneer je in gesprek met iemand gaat of je luistert naar een presentatie, dan zijn de eerste 20 seconden erg belangrijk. In deze tijd bepaal jij of de luisteraar namelijk al of je een verhaal interessant vind. Probeer er dan ook voor te zorgen dat je tijdens deze eerste indruk de aandacht van de luisteraar voor 100% hebt, en deze 100% aandacht ook vast weet te houden gedurende jouw pitch. Begin daarom eens niet over jezelf te vertellen, maar zoek een haakje waar jouw luisteraar zich mee bezig houdt. What’s in it for them?

Tip 3: Creëer emotie
De ‘why’ van jouw verhaal is enorm van belang in een pitch, omdat deze overdraagbaar is. Een goede pitch raakt en kun je doorvertellen. Zodra jij jouw enthousiasme kunt overdragen en daarbij duidelijk kunt maken wat de ‘waarom’ van jouw dienst/product is, dan slaagt jouw Elevator Pitch. Het zit hem in het zodanig verpakken van je boodschap, dat de luisteraar hem kan begrijpen, onthouden, maar vooral doorvertellen.

Aan de slag met deze tips
Bovenstaande tips geven in het kort weer waarom een goede Elevator Pitch toch zo belangrijk is voor jou als ondernemer. En laten je zien dat je gedurende de dag genoeg moment voorbij ziet komen waarop jij even een minuutje van iemand zijn tijd kunt snoepen. Want je wilt niet later spijt krijgen van de kansen die je niet goed hebt benut. Bekijk hier de online training.

Webinars

Thema's

Ontvang de nieuwsbrief